-
[calendar mini=true nav=false]
Najnowsze komentarze
A to miej na pilnej pieczy, abyś czytał, kiedy możesz.
Książka to najlepszy przyjaciel człowieka,
a biblioteka to świątynia jego myśli.
Marcus Tullus Cicero
BIBLIOTEKA SZKOLNA
– MULTIMEDIALNE CENTRUM INFORMACYJNO-DYDAKTYCZNE
Biblioteka powstała już w pierwszym roku istnienia szkoły, zajmując początkowo niewielkie pomieszczenie. Od samego początku prowadzono księgi inwentarzowe, z których pierwsza z 1949 roku zawiera 20 pozycji. Były to podręczniki, poradniki dla nauczycieli, literatura naukowa. Zbieraniem kolejnych pozycji, przede wszystkim lektur dla klas początkowych, zajęła się nauczycielka języka polskiego i historii w TPD, Eugenia Dyląg, która od 1951 pełniła funkcję bibliotekarki. Wiele książek znajdujących się w bibliotece szkolnej, pochodziło z prywatnych biblioteczek uczniów i ich rodziców. W początkowym okresie spełniały one rolę podręczników szkolnych – przede wszystkim na lekcjach języka polskiego.
We wrześniu 1953 roku w bibliotece było już 5 500 książek. Nie były one jednak dokładnie zaewidencjonowane i sklasyfikowane. Po ukończeniu Centralnego Kursu dla bibliotekarzy licealnych w 1954 r. funkcji bibliotekarza, tworzącego zbiór biblioteczny wg obowiązujących norm i zasad ewidencji, podjął się Ryszard Gromiec, który pracował w bibliotece do 1960 roku.
W 1956 roku, po zakończeniu prac remontowych szkoły, biblioteka otrzymała nowe, przestronniejsze pomieszczenie. Można było już zorganizować nie tylko wypożyczalnię ze zbiorami książkowymi ale i czytelnię czasopism. Założono również pierwsze katalogi. Szkoła zakupiła kolejne pozycje, przede wszystkim lektury obowiązkowe dla klas licealnych, encyklopedie, słowniki, leksykony. W 1961 r. opiekunką biblioteki była nauczycielka liceum, Bożena Roztworowska. Po Niej biblioteką szkolną zajmowała się nauczycielka języka polskiego, Bożena Bortnowska. Od roku szkolnego 1962/1963 obowiązki kierownika biblioteki przyjęła Zofia Przysucha.
W związku z powiększającym się księgozbiorem, zaistniała konieczność zatrudnienia bibliotekarza etatowego. Na stanowisko to, w 1963 roku, została przyjęta Irena Zdanowicz, która przez następne 20 lat dbała o działalność kulturalno-oświatową biblioteki i stale rosnący księgozbiór.
W latach 1981-1983 bibliotekę prowadziły : Małgorzata Żamojta, Izabela Mądrzak, Leokadia Mosingiewicz. Od 1983 roku nie było w szkole bibliotekarza etatowego. Prowadzili ją więc nauczyciele II LO : Halina Kołosowska, Danuta Rzeszewska, Grażyna Zuj, Waldemar Szymczak.
Od roku szkolnego 1986/1987 prowadzenia biblioteki szkolnej podjęła się Alicja Wyszyńska. Razem z nią (w niepełnym wymiarze godzin) pracowały : Halina Kołosowska i Alina Gramza.
Początek lat 90-tych to wizja skomputeryzowanej biblioteki. Dokładnie narodziła się w 1993 roku i była wynikiem oddziaływań różnych czynników. Podjęcie się komputeryzacji, a w późniejszym okresie przekształcenie biblioteki w multimedialne centrum informacji, nie należało do przedsięwzięć łatwych. Osiągnięcie wszechstronnych korzyści takich jak : kompleksowa obsługa prac bibliotecznych, dostarczanie wielostronnych możliwości wyszukiwawczych w bazie danych bibliograficznych oraz użytkowanie do celów dydaktycznych i samokształceniowych wymagało czasu i znacznych nakładów finansowych.
Od 1992 roku pracę w bibliotece szkolnej podjęła Beata Baranowicz. Dysponując dwoma etatami, zapałem do wprowadzania innowacji oraz „zielonym światłem” od dyrekcji Szkoły rozpoczęła się nasza przygoda z komputeryzacją biblioteki. Pierwszy, podstawowy jej etap polegał na zakupie oprogramowania (MOL) i stworzeniu bazy danych bibliograficznych. Miałyśmy do dyspozycji sprzęt o stosunkowo niskich parametrach konfiguracyjnych. Był to komputer przekazany bibliotece z pracowni informatycznej. Przygotowując zbiory do wprowadzenia danych do komputera przeprowadzano liczne selekcje książek. Komputerowa baza danych została utworzona z autopsji, tzn. na podstawie konkretnego, opisywanego dokumentu. Stosowano opisy bibliograficzne pełne, rozpoczynając od tych działów, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem czytelników (tj. lektury, księgozbiór podręczny itp.). Jest to metoda czasochłonna, ale ogranicza do minimum popełnienie błędów.
W 1996 roku zaadoptowano nowe pomieszczenia na parterze szkoły dla potrzeb biblioteki. Jedno z nich stanowiło magazyn i wypożyczalnie, drugie małą czytelnię. Zakupiono nowe meble, komputery i drukarki, zmieniono oprogramowanie na nowszą wersję. Biblioteka wzbogaciła się także o czytnik kodów kreskowych, który w późniejszym etapie całkowicie zautomatyzował proces wypożyczeń i zwrotów. Moment ten nadszedł w 1999 roku, kiedy to zakończono tworzenie bazy danych biblioteki szkolnej i rozpoczęto przygotowania do wdrożenia komputerowego systemu wypożyczeń. Każdą książkę zaopatrzono w nalepkę kodów kreskowych, każdy czytelnik zaś posiada elektroniczną kartę czytelnika. Obecnie prowadząc wypożyczenia z wykorzystaniem systemu komputerowego, w każdej chwili można uzyskać informacje, u kogo znajduje się poszukiwana książka, bądź komu należy przypomnieć o konieczności zwrotu materiałów bibliotecznych.
Rok 1994. Kiermasz książek używanych. Książki zachwalają : (od lewej) Daniel Małolepszy i Michał Taran
W tym samym czasie przeznaczono nowe pomieszczenie na czytelnię. Wyposażono ją w nowe meble, komputer, drukarkę, telewizor, magnetowid, rzutnik multimedialny, laptop i kino domowe. Duża (na 30 miejsc), przytulna, wyposażona w bogaty księgozbiór podręczny czytelnia służy do cichej pracy uczniów, a także pełni funkcje pracowni audiowizualnej, w której odbywają się lekcje.
W 2007 roku, po odejściu Beaty Baranowicz, pracy w bibliotece podjęła się Agnieszka Zatylna, po niej, w roku szkolnym 2008/2009 – Joanna Lis.
Obecnie biblioteka szkolna (multimedialne centrum informacyjno-dydaktyczne składa się z trzech pomieszczeń, które stanowią :
Posiada najnowsze oprogramowanie MOL OPTIVUM, bogate zbiory multimedialne (programy edukacyjne, filmy fabularne i dokumentalne) oraz wciąż aktualizowany księgozbiór. Duży nacisk kładziemy na indywidualną pracę z uczniem, jak i pracę w grupach. Na bieżąco udzielamy porad rzeczowych, bibliotecznych i bibliograficznych (w tym pomoc w poszukiwaniu materiałów do prezentacji maturalnych; pomoc w tworzeniu do niej zestawień bibliograficznych)
Dużym zainteresowaniem cieszy się Centrum Multimedialne, w którym dostępnych jest 7 komputerów . Dostępne komputery w CM służą przeglądaniu bazy danych biblioteki (katalogu, kartoteki), poszukiwaniu informacji w Internecie, korzystaniu z programów edukacyjnych, realizacji zajęć dydaktycznych z grupą, przygotowaniu prezentacji multimedialnych, skanowaniu, drukowaniu, nagrywaniu itp.
W ciągu roku szkolnego biblioteka organizuje szereg imprez lub współuczestniczy w ich tworzeniu. Odbywają się liczne kiermasze książek, spotkania autorskie. Czuwamy nad Galerią Twórczości Regionalnej, cyklicznie eksponując prace twórców regionalnych. Od kilku lat tworzymy także Galerię Olimpijczyków. Zgodnie z kalendarzem roku szkolnego powstają okolicznościowe wystawy, gazetki.
Funkcje i zadania bibliotek zmieniły się na przestrzeni lat. Szczególnie wyraźnie zaznacza się to w ostatnich latach- przełomu XX i XXI wieku, kiedy niemal wszystkie dziedziny życia społecznego podlegają dynamicznej transformacji. Przemianom tym towarzyszy tworzenie się tzw. społeczeństwa informacyjnego, którego funkcjonowanie zależy od przepływu i dostępu do informacji.
W związku z tym Naszym priorytetem jest sprostanie wzrastającym potrzebom uczniów i nauczycieli w zakresie dostępu do informacji. Biblioteka II LO stara się być miejscem, w którym uczniowie rozpoczynają kształtowanie umiejętności zarządzania informacją. Zapewniamy możliwości poszukiwania, pozyskiwania, organizowania, selekcji i oceniania informacji z różnych źródeł oraz formowania właściwych opinii na ich podstawie.
Oprac. Alicja Wyszyńska
[calendar mini=true nav=false]
[calendar mini=true nav=false]