-
[calendar mini=true nav=false]
Najnowsze komentarze
Jak wesprzeć nastolatka w czasie pandemii
Z pewnością trudniej zachęcić nastolatka do wspólnych aktywności niż małe dziecko, zwłaszcza podczas pandemii. Należy zrozumieć, że jego niechęć nie jest podyktowana czynnikami osobistymi, ale wynika z naturalnego rozwoju w okresie dojrzewania. W tym czasie pamiętajmy, że wcale nie zanika potrzeba samodzielności, kształtowania własnej tożsamości oraz poczucia odrębności. Naturalnie może się ona wtedy nasilić, ponieważ dłuższe bycie ze sobą stwarza okazje do częstszych konfrontacji i ścierania własnych poglądów. Ponadto nastolatki bardzo źle znoszą sytuacje nadmiernych kontroli nad ich życiem i nie dziwmy się, że odczujemy ostry sprzeciw, kiedy będziemy się częściej interesować tym, co robią.
DAJ CZAS NA BYCIE SAMEMU
Warto dać przestrzeń córce czy synowi na robienie tego, na co ma ochotę i na rozwijanie własnych indywidualnych zainteresowań. Niech doceni i spożytkuje czas wolny, którego w codziennym zabieganym życiu nie ma. Przede wszystkim niech się wyśpi, zajmie swoim zdrowiem i wyglądem, a także robi to, na co wcześniej zawsze brakowało czasu.
NAWET SUBTELNA ZMIANA MOŻE SPOWODOWAĆ ISTOTNĄ RÓŻNICĘ
Z pewnością warto zachęcić do zrobienia porządków w swoich rzeczach, wyrzucenia starych ubrań, zeszytów itp., które często, gdzieś tam zabierają sporo miejsca w pokoju. Może to jest dobry czas na odprężenie się i przeczytanie zaległej książki, komiksu lub lektury. Oprócz zadań szkolnych, które są do przygotowania i odrobienia, może młodzi wykorzystają swoje umiejętności komputerowe na stworzenie odpowiednich metod, stron internetowych do nauki i pomocy innym. A może właśnie propozycja ze strony nas dorosłych pomocy w trudniejszych kwestiach szkolnych zostanie wysłuchana? Zaproponujmy taką możliwość.
PRZESTRZEŃ DLA RODZINY
Czas wolny można spędzić z nastolatkiem oglądając zaległe filmy. Niech sam na przykład wybierze jakieś tytuły dla wszystkich domowników, niech ponegocjuje na ten temat z rodzeństwem. Warto też w domu ustalić dyżury związane z przygotowywaniem posiłków. Izolacja od szkoły i spędzanie większości czasu w domu z pewnością to dobra okazja na uczenie się gotowania, pieczenia przy wykorzystaniu ciekawych, nowych przepisów na zdrowe posiłki. Zrobienie czegoś dla innych to dobry sposób uczenia się dorosłości. Pozatym czas spędzony z bliskimi to niecodzienna okazja na przykład na przegląd i uporządkowanie wspólnie zdjęć, dokumentujących życie rodziny, przywołanie miłych wspomnień. Czas wspólny to z pewnością też czas częstszych rozmów, dyskusji, refleksji nad tym, na co nie mamy wpływu, zwłaszcza teraz, w pandemii. Warto wymienić się z nastolatkami spostrzeżeniami, rozmawiać, że trudne chwile można też spożytkować, bo one też kiedyś miną. Poprośmy nastolatków, aby pamiętali o starszych członkach rodziny, podtrzymywali z nimi kontakt i oferowali swoją pomoc.
AKCEPTUJ UCZUCIA, ROZMAWIAJ, GDY TEGO POTRZEBUJE
Rozmowa z bliską osobą jest w stanie zmienić nastawienie i podnieść na duchu. Gorsze chwile mogą zdarzyć się każdemu. Chłodna głowa drugiej, bliskiej osoby może rozwiać chmurne myśli, pomóc w zwalczaniu przeciwności i opresji. Warto zatem samemu rozmawiać, gdy dziecko tego potrzebuje, ale też zachęcać je do podtrzymywania kontaktów rówieśniczych (telefon, napisanie wiadomości etc). Podczas rozmowy tak samo ważna jest umiejętność przekazania informacji jak i słuchania.
Pozostańmy w kontakcie, pedagog szkolny – Edyta Palicka
[calendar mini=true nav=false]
[calendar mini=true nav=false]