-
AEC v1.0.4
Najnowsze komentarze
Priorytetowym zadaniem szkoły powinno być zapewnienie przyjaznego rozwoju świadomości i kierowanie osobowości każdego ucznia. Aby przyspieszyć realizację tego zadania i ograniczyć czas adaptacji do obowiązującego w II Liceum Ogólnokształcącym systemu kształcenia „core curriculum”, grupa nauczycieli wraz ze swoimi asystentami (uczniami i absolwentami Liceum Skłodowskiej), zainspirowana bogatymi doświadczeniami Szkół Twórczych i Aktywnych, zainicjowała zajęcia adresowane do uczniów klas pierwszych, zwane warsztatami edukacyjno – integracyjnymi. W ich trakcie uczniowie mogą się dobrze poznać, uczestnicząc wraz z wychowawcami w treningach twórczego myślenia czy asertywności. Uczniowie podczas zajęć poddawani są również testom, które diagnozują ich style uczenia się oraz predyspozycje psychologiczne, co pozwala później indywidualizować proces ich kształcenia. Warsztaty kończą się nocą filmową.
Zajęcia podsumowuje przeprowadzana wśród uczniów ankieta. Z jej analizy wynika, że pomysł warsztatów integracyjnych jest ciekawy i potrzebny młodym ludziom. Niektóre komentarze uczestników:
Zajęcia integracyjne poprzedzające rozpoczęcie nauki w II Liceum Ogólnokształcącym, zorganizowane dla uczniów przychodzących z różnych szkół, spełniają kilka ważnych funkcji. Miła i szczera atmosfera umożliwia wzajemne poznanie i lepsze zrozumienia, co z kolei pozwala szybciej poczuć się lepiej i pewniej w nowej klasie. Forma zajęć zachęca i dodaje odwagi do własnej inicjatywy oraz uczy liczenia się z potrzebami innych. Spotkania z przyszłymi wychowawcami umożliwiają wzajemne poznanie cech osobowościowych. Ponadto podczas warsztatów uczniowie mają możliwość poznać różnorodność sposobów pracy umysłowej i zdiagnozować własny styl uczenia się, co w przyszłości umożliwi im samodzielnie sformułować wnioski, jak wykorzystać zdobytą wiedzę dla własnego rozwoju, a tym samym racjonalnie planować dalszą drogę edukacyjną.
Warsztaty ujawniają mocne strony poszczególnych osób, co pozwoli na pełniejsze wykorzystanie potencjału osobowościowego do realizacji zadań klasy i szkoły. Rozwijają wyobraźnię i kreatywność oraz umożliwiają poznanie sposobów przełamywania barier niewiary w powodzenie realizacji trudnych zamysłów. W znacznym stopniu poprawia się atmosfera w szkole, znikają lęki, ponieważ pierwszoklasiści, znając się nawzajem, przychodzą pierwszego września do szkoły, którą znają, znają również starszych kolegów, którzy pełnili role instruktorów podczas warsztatów, znają też swoich wychowawców i nauczycieli.
Z monografii „My ze szkoły na Zawarciu” wydanej z okazji 60-lecia szkoły Katarzyna Wilczyńska
AEC v1.0.4
AEC v1.0.4