-
AEC v1.0.4
Najnowsze komentarze
6 listopada (poniedziałek) nasze liceum odwiedzili uczniowie gorzowskich gimnazjów. W ramach odbywającego się w mieście tygodnia patriotycznego goście mieli okazję wysłuchać konferencji pt. „Patriotyzm w PRL-u”, podczas której wzbogacili swoją wiedzę na temat ówczesnych realiów życia codziennego i politycznego. We wspólnych rozważaniach uczestnicy starali się zbudować także właściwą i uniwersalną definicję patriotyzmu.
Pomimo że prowadzący się nie przedstawił, przypuszczać można, że był to przedstawiciel IPN-u. Na spotkaniu gościli uczniowie klas trzecich gimnazjum numer 4, 9 oraz Katolickiego Gimnazjum przy ul. Drzymały, a także Społecznego Gimnazjum Stowarzyszenia Edukacyjnego w Gorzowie.
Z początku przedstawione zostały różne wizerunki patriotyzmu oraz porcja PRL-owskiej historii, zobaczyć można było interesujące fotografie, dokumentujące na przykład wydarzenia z czasu stanu wojennego czy też ukazujące ówczesny wizerunek Gorzowa Wielkopolskiego i odbywające się tam zamieszki.
Z początku uczestnicy przyjmowali raczej bierną postawę słuchacza. Z czasem jednak ulegli pokusie i oddali się dyskusjom na temat naszej niedalekiej historii oraz współczesnego wizerunku patrioty, który, jak stwierdzili, odznaczać się powinien miłością do ojczyzny, kierować się jej dobrem i sumiennie wykonywać swoje obowiązki. Podkreślona została także waga wolności narodu, który może w pełni rozwijać się tylko wtedy, kiedy naród oddychać może pełną piersią i pozbawiony jest krępujących go więzów dyktatury czy manipulacji.
Poruszony został również temat 11 listopada. Gimnazjaliści stwierdzili, że zdecydowanie zbyt smutno obchodzi się to święto w Polsce, szczególnie, że dzień ten należy do jednych ze szczęśliwszych w historii kraju. Na koniec wykładu przed uczniami postawione zostało jeszcze raz pytanie o definicję patriotyzmu. Z początku młodzież nie zabierała głosu, ale zachęcani przez prowadzącego ostatecznie uznali, że każdy ma inny pogląd na miłość do ojczyzny i inaczej odbiera swoje obowiązki, a to czy jego postawa była słuszna ocenić można będzie dopiero po czasie. Zgodnie stwierdzili jednak, że świadomość bycia Polakiem i szacunek do ojczyzny to najważniejsze wartości. Wykładowca wydawał się być zadowolony końcowym wynikiem całej debaty.
Cały wykład trwał około czterdziestu pięciu minut. Nie był czytany z ekranu, a autentycznie opowiadany przez prowadzącego, który był obeznany w temacie. Całość dopełniały fotografie, które pomagały zrozumieć klimat PRL-u. Mimo lekkich dłużyzn i odbiegania od tematu całość wypadła dość dobrze. Najważniejsze, że gimnazjaliści chcieli rozmawiać i dzielić się swoimi opiniami.
Michał z gimnazjum katolickiego podsumował cały wykład w ten sposób: ”Było spoko, niestety niczego nowego się nie dowiedziałem, nic mnie też nie zaskoczyło, ale chciałbym, żeby wyjścia tego typu zdarzały się częściej, bo zawsze to jakaś inna forma nauki niż z książki”.
Agata i Marta z gimnazjum nr.9 wypowiadają się inaczej: ”W naszej podstawie programowej nie ma PRL-u, więc fajnie, że chociaż tutaj mogłyśmy o tym posłuchać. Strasznie podobały nam się zdjęcia z Gorzowa, lokalnie. Dowiedziałyśmy się dużo nowych rzeczy. ”
Młodzież wciąż chce rozwijać się w różnych dziedzinach i zdobywać wiedzę w inny sposób niż tylko zza ławki, wykłady tego typu powinny zdarzać się częściej, szczególnie te o historii Polski, bo często zapominamy, jak ważne wydarzenia miały miejsce, abyśmy mogli żyć dziś tak jak żyjemy.
Alicja Nowicka, Agata Przybylska
AEC v1.0.4
AEC v1.0.4
Najmocniej przepraszam, że się nie przedstawiłem. Było to drugie spotkanie tego samego dnia w tej samej sali i niestety ten istotny fakt umknął mej uwadze.
To cenne móc przeczytać recenzję własnej pracy, choć przykre, że niektórzy nic nowego się nie dowiedzieli, bo juz wszytsko o postrzeganiu patriotyzmu w PRL wiedzą. Faktycznei też byłem zadowolony z dyskusji jaka się wywiązała. Do zobaczenia w przyszłości. Z poważaniem,
Paweł Miedziński